Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/u556476163/domains/te.pl.ua/public_html/engine/modules/show.full.php on line 335 DataLife Engine > > Опалювальний сезон: погляд зсередини
> Новини підприємства > Опалювальний сезон: погляд зсередини

Опалювальний сезон: погляд зсередини


14-02-2013, 10:56. : admin1

2013-02-14

 

 
 
 
«Україна Комунальна» поцікавилась, з якими складнощами підприємства теплоенергетики проводять опалювальний сезон, а також що чекає нас у майбутньому.

З року в рік на українців чекають нові опалювальні проблеми. То морози прийшли непомітно в січні, то води гарячої не має… А то взагалі все разом. Такі, фактично, катастрофи сучасного суспільства стали буденною справою.
Централізоване опалення є у всіх великих містах України (41% жителів країни), окрім Ужгорода — там місцева влада прийняла рішення про перехід на індивідуальне опалення, свідчать дані Нацкомісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг. А ось централізоване гаряче водопостачання вдалося зберегти тільки у 19 українських містах, в яких проживає близько 15% населення країни. Однак проблема централізованого опалення не є загальною проблемою. Наприклад, сільське населення, як правило, використовує автономне опалення, і далеко не скрізь газове — паливом може бути і вугілля, і дрова, і навіть торф.
За даними Держінформнауки на сьогодні більшість міських котелень у системі теплокомуненерго знаходяться в аварійному стані, устаткування практично всіх котелень, а це більш ніж 10 тис. одиниць котлів, мають зношеність понад 80%, а коефіцієнт корисної дії коливається на межі доцільності: майже дві третини українських котелень мають коефіцієнт корисної дії (ККД) нижче 80%.
Підприємства теплоенергетики дійсно знаходяться у скрутному становищі. Зокрема, за даними Нацкомпослуг, діючі тарифи покривають собівартість теплопостачання лише на 70%. Фактично, підприємства постійно стоять перед дилемою: виплатити зарплату співробітникам, оплатити газ і електроенергію. Природно, при такому порядку речей вільних коштів не залишається ні для здійснення інвестиційних програм, ні для заміни мереж та обладнання. А про прибутковість і повернення відсотків по кредитах і говорити не доводиться.
Щороку, ЗМІ розповсюджують інформацію про аварійні ситуації, прориви тепломереж з подальшими втратами і тепла, і теплоносія. Така ситуація впливає як на споживача, так і на підприємства. Про такі проблеми свідчать і теплоенергетичні підприємства.
«Я думаю кількість аварій тримається десь на одному рівні з року в рік. Ми попри всі негаразди максимально докладаємо зусиль для того, щоб забезпечувати надійне проходження опалювального сезону. Хоча безумовно, це все дається все важче і важче. Це абсолютно очевидно», — зауважив генеральний директор ПОКВПТГ «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО» Володимир Чернявський.
Про проблеми опалювального сезону свідчить і МА «Укртеплокомуненерго», організація, що об’єднує близько 70 теплопостачальні підприємства.
«Проблеми дійсно є і їх багато. Наприклад:
— Невідшкодування тарифами для населення собівартості теплової енергії – як наслідок нестача обігових коштів та нарахування штрафних санкцій НАК «Нафтогаз України».
— Невиконання НАК «Нафтогаз України» постанови КМУ від 07.10.09 р. №1087 «Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу за нерегульованим тарифом підприємствам теплоенергетики на виробництво теплової енергії для надання населенню послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води» та Постанови НКРЕ від 22.09.11 р. №1580 «Про затвердження типового договору на постачання природного газу за регульованим тарифом». Як наслідок — не підписання договорів на постачання природного газу в 2013 році;
— Неузгодження пільг та субсидій, різниці в тарифах, не виділення лімітів; обмеження газопостачання.
— Не завершено формування вертикалі договірних відносин між учасниками ринку. Як наслідок — не дивлячись на наявність примірного та типового договорів затверджених постановами КМ та НКРЕ відповідно, НАК «Нафтогаз України» ігнорує їх і нав’язує теплопостачальним підприємствам свої кабальні договори, які суперечать чинному законодавству», — скаржиться на складнощі генеральний директор МА «Укртеплокомуненерго» Володимир Дерій.
Також, пан Дерій підкреслив і про хаотичні процеси децентралізації. Зокрема, не зважаючи на постанову Кабінету Міністрів від 31.10.07 р. №1268 та наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ від 06.11.07 р. №169, які забороняють відключення окремих житлових приміщень багатоквартирних будинків від централізованого теплопостачання, на практиці ж відбуваються масове, хаотичне впровадження індивідуального опалення в густонаселених пунктах без відповідного техніко-економічного обґрунтування.
Причинами хаотичної децентралізації Володимир Дерій вважає:
— Ціна на природний газ для населення в 2 рази менша ніж для теплопостачальних підприємств, які постачають тепло такому ж населенню;
— Відсутність схем теплопостачання та регіональних паливних балансів в більшості міст України;
— Додаткове підвищення вартості послуг централізованого теплопостачання та гарячої води внаслідок їх оподаткування податком на додану вартість, іншими податками та зборами.
«Внаслідок, маємо потребу в значних матеріальних та фінансових витратах на переобладнання інженерних мереж, погіршення екологічного стану довкілля, підвищення небезпеки від додаткового газоспоживаючого обладнання, руйнування існуючих систем централізованого теплопостачання, збільшення тарифу для споживачів, що не від’єдналися», – наголосив Володимир Дерій.
На газові відносини теплокомуненерго та «Нафтогазу» скаржаться й інші учасники теплопостачального ринку. Наприклад, на думку Володимира Чернявського, однією з найбільших проблем на сьогоднішній день є те, що в багатьох підприємств, на жаль, залишається невирішеним питання постачання природного газу.
Останні роки, кожна зима супроводжується проблемами з газом. І дійсно, заборгованість підприємств теплоенергетики перед «Нафтогазом» взимку — звичайна справа. Нагадаємо, саме «Нафтогаз» визначений гарантованим постачальником природного газу для підприємств, що здійснюють виробництво теплової енергії, відповідно до постанови КМУ від 25 липня 2012 р. №705.
Незважаючи на повідомлення учасників ринку, Мінрегіон продовжує інформувати про стабільно нормальне проходження опалювального сезону.
«Опалювальний період загалом проходить нормально. За даними, які надійшли до Мінрегіону від обласних державних адміністрацій усі локальні аварії, які виникали, і які неминучі при такому фізичному зношенні мереж, оперативно усувалися комунальниками. Усі ускладнення у роботі систем життєзабезпечення, зокрема, теплопостачання усувалися протягом однієї доби. Єдина проблема, яка серйозно завдає клопоту працівникам теплокомуненерго — відключення котелень від електропостачання через сильний вітер та негоду, що спостерігається у окремих регіонах країни. Зношення мереж тепло - та водопостачання серйозно загрожує безперебійній роботі систем життєзабезпечення. У цих умовах виняткового значення набуває спроможність комунальних служб оперативно усунути наслідки аварій, готовність до дій та професіоналізм працівників комунального господарства» — повідомив очільник Мінрегіону Геннадій Темник.
До чергових проблемних моментів підприємства теплової енергетики вже звикли. Зокрема, Володимир Чернявський запевняє, що опалювальний сезон проходить в штатному режимі. Якихось суттєвих складностей в частині технологічній чи технічній немає. Однак наголошує на проблемі розрахунків. На його думку, проблема заборгованості підприємств перед «Нафтогазом» та населення перед підприємствами існує, існувала і буде існувати завжди.
«Якщо ми говоримо про заборгованість за газ, то ця заборгованість буде залишатись до того часу поки тарифи на тепло для населення будуть залишатися на рівні нижчому собівартості. Для прикладу, в той час коли газ для населення ми купуємо у «Нафтогазу» за ціною 1309 гривень за тисячу кубічних метрів, в тарифах відшкодування вартості газу передбачено на рівні 1040 гривень за тисячу кубометрів газу. За таких умов навіть при забезпеченні 100% розрахунків населення, ми за визначенням не зможемо розрахуватися повною мірою. І заборгованість очевидно буде зростати. Що ж до розрахунку населенням за послуги з теплопостачання, то в нас рівень розрахунків населення протягом досить тривалого часу, протягом останніх років знаходиться стабільно на рівні до 99%, від 98,3 до 99%. На наше переконання 98-99% розрахунків це прийнятний рівень і зрозумілий рівень розрахунків. Навряд чи на постійній основі можна досягти більшого. В цьому просто є сумніви. Я думаю, це навіть технічно неможливо. Можуть бути якійсь там випадкові періоди коли населення раптово почне більше платити, а в нормальному руслі рівень 98-99%, я думаю, це близькі до порогового значення показники» — зауважив Володимир Чернявський.
Справно сплачують за комунальні послуги і в Києві. Зокрема, за даними Київської міської державної адміністрації, загальний рівень сплати киянами за житлово-комунальні послуги в січні 2013 року становить 97,83%.
Що ж до прогнозів на наступний опалювальний сезон, фахівці впевнені — кардинальних змін очікувати не слід, тому що комунальну сферу реформувати швидко неможливо. Однак, оптимізму додає стабільно високий рівень оплати населенням за теплопостачання, що дає змогу підприємствам мати кошти для попередження складнощів. Також, реформування комунальної сфери йде великими кроками, тому прогнози оптимістичні та надихають на покращення.
Заспокоїв споживачів і сам Геннадій Темник, повідомивши, що не дивлячись на стан мереж тепло - та водопостачання, їх значну зношеність, комунальники здатні оперативно та ефективно реагувати на надзвичайні ситуації та ліквідовувати їх наслідки у максимально стислі терміни. 

Сергій Полонський
 
За матеріалами:
Інформаційне агентство УК «УКРАЇНА КОМУНАЛЬНА»
Адреса ресурсу:
http://jkg-portal.com.ua/ua
Адреса матеріалу:
http://jkg-portal.com.ua/ua/publication/one/opaljuvalnij-sezon-pogljad-zseredini-31690