Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/u556476163/domains/te.pl.ua/public_html/engine/modules/show.full.php on line 335
> Новини галузі > Заступник генерального директора «Полтаватеплоенерго» Роман Кашин: «Стан розрахунків споживачів з підприємством покращився, однак загальна заборгованість населення зросла»
Заступник генерального директора «Полтаватеплоенерго» Роман Кашин: «Стан розрахунків споживачів з підприємством покращився, однак загальна заборгованість населення зросла»26-09-2019, 08:04. : admin1 |
2019-09-26
ЗАСТУПНИК ГЕНЕРАЛЬНОГО ДИРЕКТОРА «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО» РОМАН КАШИН:
«Стан розрахунків споживачів з підприємством покращився, однак загальна заборгованість населення зросла»
Уже невдовзі розпочнеться новий опалювальний сезон, до якого обласне комунальне підприємство «Полтаватеплоенерго» було готове ще в кінці літа. Та перш ніж подавати тепло до осель споживачів, полтавські теплоенергетики підбивають фінансові підсумки за попередній опалювальний сезон та міжопалювальний період. Як полтавці розраховувалися за спожиті послуги з теплопостачання та як це вплинуло на роботу підприємства, розповів заступник генерального директора із збуту «Полтаватеплоенерго» Роман КАШИН.
— Романе Олександровичу, підготовча кампанія до цьогорічного опалювального періоду скінчилася, і невдовзі полтавці з нетерпінням чекатимуть на його початок. З якими показниками споживачі послуг підприємства входять у наступний опалювальний період?
— На жаль, показники не найкращі. Станом на 1 вересня цього року дебіторська заборгованість за поставлену теплову енергію та спожиті послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води в цілому по підприємству становить 222 млн грн. Рівень розрахунків за період з вересня минулого року по цьогорічний серпень склав 95%, тоді як за період з вересня 2017 року по серпень 2018-го він становив 94,5%.
І хоча рівень розрахунків трохи зріс, порівняно з минулим роком заборгованість усе одно збільшилась — на 51 млн грн. Причина в тому, що 1 січня цього року на 18,5% збільшився тариф на послугу з централізованого опалення, а на послугу з централізованого постачання гарячої води — на 16%. Також на приріст заборгованості вплинуло зменшення кількості одержувачів субсидії.
Значну частину боргу, зокрема 96,5% від загального, складає заборгованість населення, яка становить 214 млн грн. При цьому 16% домогосподарств мають борг за отримані послуги більше 1 тис. грн.
— Минулого року «Полтаватеплоенерго» наприкінці опалювального періоду виконувало перерахунок невикористаних частин субсидій і повертало їх до бюджету. Виходячи з того, що розпочався процес монетизації, чи довелося і цього року виконувати подібні перерахунки?
— Відповідно до вимог Положення про порядок призначення житлових субсидій після закінчення опалювального і неопалювального сезонів невикористана сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається виконавцем комунальних послуг до державного бюджету в повному обсязі.
Водночас ми керуємося Порядком розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг. На виконання цього порядку після закінчення опалювального сезону підприємство виконало розрахунок невикористаних сум субсидії за опалювальний період 2018-2019 рр. У розрахунку було враховано суму нарахованої субсидії за період з жовтня минулого по січень цього року, а вартість спожитих послуг — за період з жовтня 2018-го по квітень цього року.
За наслідками проведеного розрахунку сума невикористаної субсидії склала понад мільйон гривень.
— Цього року відбулося багато змін у допомозі держави при сплаті за комунальні послуги. Чи покращилася платіжна дисципліна полтавців після цих змін?
— З 1 січня цього року відбулася монетизація субсидій у два етапи. Із січня участь у монетизації субсидій узяли ті сім’ї, які звернулися за допомогою вперше. Субсидія від держави надходить на їхній персональний обліковий запис в «Ощадбанку». Банк розраховується за субсидіанта з надавачами комунальних послуг та одразу інформує SMS-повідомленням громадян про те, скільки їм залишилося доплатити за «комуналку».
З березня було запроваджено механізм виплати субсидій у готівковій формі кожному одержувачу субсидії, якому призначено субсидію з 2018 року.
Тобто громадянам, які звернулися за призначенням житлової субсидії до 31 грудня минулого року, а також тим, що звернулися після 1 серпня цього року, але житлова субсидія їм призначена з 2018 року, виплата житлових субсидій здійснюється у готівковій формі. Зокрема, особам, які одержують пенсії, субсидії готівкою надає Пенсійний фонд України разом з пенсійною виплатою, а тим, хто пенсії не одержує, АТ «Ощадбанк» виплачує субсидії через банківський грошовий переказ.
Станом на 1 вересня рівень розрахунків за послуги підприємства споживачів — отримувачів субсидії у готівковій формі складає понад 96%. Це немало, однак тим субсидіантам, які ще не розрахувалися за послуги підприємства, хочу нагадати: відповідно до Положення про порядок призначення житлової субсидії у разі наявності простроченої понад місяць заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг субсидія не призначається (у тому числі на наступний період).
Споживачам, які одержували житлову субсидію в попередньому опалювальному періоді у грошовій безготівковій формі, а також тим, хто одержував таку субсидію готівкою і не має заборгованості, житлова субсидія на наступний строк призначається у готівковій формі.
Окремо варто зупинитися на пільгових категоріях споживачів. З 1 жовтня поточного року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України пільги на оплату житлово-комунальних послуг надаватимуться в грошовій формі. Тобто із жовтня пільги будуть автоматично нараховані управліннями соціального захисту населення у грошовій безготівковій формі без додаткових звернень пільговика. За бажанням пільговик може звернутися із заявою до органу соціального захисту населення й отримувати пільгу готівкою.
— Де можна ознайомитися із станом розрахунків за власним особовим рахунком чи в своєму житловому будинку?
— Дізнатися про стан розрахунків за централізоване опалення та постачання гарячої води споживачі можуть з рахунків на оплату послуг, які щомісячно надходять на їхні адреси. На офіційному сайті підприємства функціонує он-лайн сервіс «Особистий кабінет споживача» (https://abon.te.pl.ua/), за допомогою якого споживач може отримати деталізовану та оперативну інформацію щодо стану свого особового рахунку.
Докладніше зі станом свого особового рахунку споживачі можуть ознайомитися на особистому прийомі, зателефонувавши на багатоканальну довідкову лінію, письмово звернувшись на адресу підприємства або скориставшись цілодобовим он-лайн сервісом офіційного сайту підприємства «Надіслати нам листа».
Крім того, на сайті підприємства діє ще один корисний цілодобовий он-лайн сервіс — «Мапа комерційного обліку». (http://te.pl.ua/gmap.html) У ньому зараз розміщена актуальна інформація стосовно стану розрахунків споживачів за отримані послуги, зокрема щодо розмірів заборгованості у кожному будинку з переліком домогосподарств, котрі мають найбільші борги. Наприклад:
— Як бути споживачам, що нині мають заборгованість за послуги підприємства?
— Усе залежить від того, наскільки довго споживач має заборгованість та який її розмір. Якщо заборгованість споживача прострочена понад місяць і перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 грн), то субсидія не призначається, у тому числі й на наступний період. Це регламентовано Положенням про порядок призначення житлової субсидії.
У разі наявності заборгованості за послуги підприємства споживачеві необхідно звернутися до абонентської служби «Полтаватеплоенерго» на вул. Духова, 1. Фахівці абонентської служби розглядають кожне звернення індивідуально, аналізують причини виникнення боргу і визначаються з прийнятними варіантами виходу із ситуації. Одним із них, наприклад, може бути укладання договору на поступове погашення боргу за умови його часткової оплати.
— До яких заходів може вдаватися підприємство, щоб мотивувати боржників розрахуватися за послуги? Як впливає на розмір заборгованості споживача звернення підприємства до суду?
— На жаль, не всі споживачі підприємства своєчасно та повністю оплачують послуги з теплопостачання. Якщо період утворення заборгованості такого споживача становить два та більше років і він не вжив заходів щодо добровільного її погашення або реструктуризації, то підприємство готує матеріали для передачі до суду з метою примусового стягнення заборгованості. У такому випадку фінансові зобов’язання боржника збільшуються більш ніж на 30% від суми заборгованості за рахунок того, що відповідно до норм чинного законодавства підприємство нараховує інфляційні втрати на заборгованість та 3% річних. Крім того, на боржників покладається обов’язок відшкодування судового збору, який на сьогодні складає майже 2 тис. грн.
Якщо ж боржник і надалі зволікає з погашенням заборгованості, підприємство звертається до державних виконавців, які в межах повноважень, наданих Законом України «Про виконавче провадження», забезпечують примусове виконання рішення суду про стягнення заборгованості за послуги підприємства. У такому випадку боржники повинні бути готовими до повного блокування їхніх банківських карток, накладення арешту на все рухоме та нерухоме майно, до опису, арешту та вилучення майна з метою примусової реалізації і навіть до тимчасової заборони виїзду за кордон. Власники автотранспортних засобів, які заборгували підприємству, ризикують тимчасово позбутися своєї машини, оскільки авто може бути затримане та доставлене на спецмайданчик, поки боржник не розрахується з «Полтаватеплоенерго».
— У минулі роки підприємство рекомендувало споживачам протягом літа здійснювати авансові платежі. Чи виступали з подібною ініціативою ви цього року і чи були охочі платити за тепло наперед?
— Щороку, щоб зменшити фінансове навантаження на споживачів, у рахунках на оплату послуг підприємства за травень-вересень підприємство зазначає рекомендовану суму авансового платежу в розмірі 50% від місячного нарахування в опалювальний період. Якщо споживач здійснює авансові платежі, вони враховуються як оплата послуги з централізованого опалення в наступному опалювальному періоді. Підприємство уже не перший рік пропонує споживачам такий підхід до розрахунків, і чимало полтавців пристає на цю пропозицію. Приміром, протягом травня-серпня цього року майже 30 тис. домогосподарств проводили авансову оплату послуг.
— Які зміни в прийдешньому опалювальному періоді чекають на полтавців — споживачів послуг підприємства?
— 1 травня цього року набув чинності Закон України «Про житлово-комунальні послуги». Ним передбачено, що не пізніш як протягом одного року з цієї дати співвласники багатоквартирних будинків незалежно від обраної ними форми управління багатоквартирним будинком зобов’язані прийняти рішення про обрання моделі організації договірних відносин з виконавцями комунальних послуг. Договір може бути колективний або індивідуальний. Якщо до 1 травня 2020 року вони цього не зроблять, між «Полтаватеплоенерго» та кожним співвласником укладатиметься індивідуальний договір про надання комунальної послуги.
З моделлю договорів споживачі визначаються колективно. Рішення співвласників багатоквартирного будинку оформлюється відповідно до вимог Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» та надається виконавцеві послуг, тобто нашому підприємству. У разі застосування моделі колективного договору юридична особа, з якою буде укладений такий договір, повинна здійснити розподіл послуг між мешканцями. Зараз цю роботу фактично виконує абонентська служба підприємства.
Крім того, нове законодавство запроваджує внесення споживачем плати за абонентське обслуговування. Розмір її визначатиметься в договорі, але не буде вищим від граничного розміру, визначеного Кабінетом Міністрів України. Так, розмір плати за гарячу воду та опалення залежить від прожиткового мінімуму і на сьогодні не може перевищувати 28,4 грн на місяць за кожну послугу.
— Що таке плата за абонентське обслуговування?
— Це сума, яку споживач платить виконавцю комунальної послуги для відшкодування витрат, пов’язаних з укладенням договору, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами та стягненням плати за спожиті комунальні послуги.
Буде плата за абонентське обслуговування чи ні, залежить від форми договору з виконавцем послуги. Якщо підписати колективний, то плата не нараховуватиметься. У разі укладання індивідуального договору плата буде нараховуватися щомісяця незалежно від того, чи було користування комунальною послугою. Якщо, наприклад, послуга в окремому місяці не споживалася, тобто показники лічильника лишились попередні, усе одно абонентська служба виконує роботи, пов’язані з нарахуванням плати: збір та внесення показників, друк та доставку рахунків.
Поки що плата за абонентське обслуговування входить до тарифів на відповідні послуги. У разі застосування окремої плати вона буде виключена зі структури тарифів.
Хочу також наголосити, що відповідно до закону в разі несвоєчасного здійснення платежів за послуги споживач сплачує пеню в розмірі 0,01% суми боргу за кожен день прострочення. Отже, після укладення індивідуальних договорів за новою формою в разі неналежного виконання споживачем зобов’язань щодо своєчасної оплати послуг підприємство буде нараховувати пеню.
Пресслужба «Полтаватеплоенерго».
Щоб завжди бути у курсі подій на підприємстві і новин від його структурних підрозділів, підписуйтесь на нас у Facebook, Instagram, Viber чи Telegram.
|