Не встиг закінчитися опалювальний сезон, а «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО» вже готується до наступного

2018-04-27
 

НЕ ВСТИГ ЗАКІНЧИТИСЯ ОПАЛЮВАЛЬНИЙ СЕЗОН, А «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО» ВЖЕ ГОТУЄТЬСЯ ДО НАСТУПНОГО

10 квітня добіг кінця опалювальний сезон 2017—2018 років. Які його особливості, що вирізняло його з-поміж інших опалювальних періодів у нашому обласному центрі, чим він запам’ятався та чи вдалося пройти його без позаштатних ситуацій? Про це ми запитали в головного інженера ПОКВПТГ «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО» Володимира ПАСІЧКА. Розмова відбулася не в робочому кабінеті, а на одній із котелень підприємства, що на вулиці Олеся Гончара, 27, яка належить до категорії соціально важливих і забезпечує теплом та гарячою водою міський пологовий будинок, клінічну лікарню №1, медичний заклад УВС та частину житлових багатоповерхівок міста. У міжопалювальний період ця котельня надає послугу з постачання гарячої води й працює в повністю автоматизованому режимі — без обслуговуючого персоналу. Часткова реконструкція тут виконана ще у 2013 році: замінене технологічне обладнання, яке працює в міжопалювальний період. Реконструкція виконувалась із частковим залученням кредитних коштів.

В.С.Пасічко про підсумки опалювального сезону 2017-2018 рр.

— Якщо говорити про підсумки минулого опалювального сезону, то він тривав 172 доби й завершився 10 квітня, а загалом був на 10 діб коротшим, ніж передбачено в чинних тарифах. Середня температура зовнішнього повітря протягом опалювального періоду становила +0,1°С проти 0°С, закладених у тарифі на централізоване опалення. Що ж до особливостей опалювального сезону, що збіг, то підготовка до нього тривала у складних фінансово-економічних умовах, оскільки підприємство мало значну заборгованість державного бюджету за надані населенню пільги й субсидії. Через це бракувало обігових коштів на проведення планових профілактичних робіт і, як наслідок, не всі з них були виконані протягом міжопалювального періоду. Та, попри всі труднощі, мінімальний обсяг ремонтів, необхідний для безперебійної експлуатації котельного обладнання, був виконаний, тож опалювальний сезон минув без суттєвих аварійних ситуацій, які б створили незручності нашим споживачам, — зазначив Володимир Пасічко. 

Мешканці житлових будинків, оснащених тепловими лічильниками, мають змогу самостійно регулювати подачу тепла до їхніх багатоповерхівок

— Торік уперше за новітню історію підприємства через стрімке зниження температури повітря наприкінці квітня опалювальний сезон мав несподіване продовження. Якщо подібне повториться й цього року, чи готове до такого розвитку подій ваше підприємство?

— Думаю, згадана погодна аномалія мала разовий характер і в найближчі роки навряд чи повториться. І це добре, адже для підприємства повторне підключення теплопостачання пов’язане з певними організаційними труднощами. Частина наших котелень сезонні, відповідно, оператори, які забезпечують їх роботу, також є сезонними працівниками. До того ж існують технічні обмеження. Скажімо, якщо на частині котелень уже розпочато ремонт обладнання, в один момент включити його в роботу неможливо: аби воно знову відповідало вимогам правил експлуатації, знадобиться якийсь час. 

— На початку квітня у громадському транспорті, а також у соціальних мережах розгорнулися жваві дискусії про те, коли в нашому місті «треба було» завершувати опалювальний період. Цікаво, що думки з цього приводу розділилися. То чи може підприємство, спираючись на побажання своїх споживачів, на власний розсуд приймати рішення про закінчення опалювального сезону? 

— Згідно з Правилами технічної експлуатації систем теплопостачання комунальної енергетики України, опалювальний період закінчується, коли середньодобова температура зовнішнього повітря протягом 3 діб перевищує +8°С. Рішення ж про закінчення опалювального сезону, як відомо, приймають органи місцевого самоврядування, зокрема в Полтаві — міськвиконком. Цьогоріч потепління припало на пасхальні свята, тому, можливо, таке рішення й було прийняте на якусь добу пізніше. Але, як на мене, це на краще, бо припинення опалювального сезону у вихідний створює певні організаційні труднощі й додаткові витрати, зокрема й на оплату праці як теплоенергетиків, так і працівників житлово-експлуатаційних організацій. Оскільки ж понад 90 відсотків полтавських багатоповерхівок вже обладнано приладами обліку теплової енергії, то мешканці тепер самі мають змогу в будь-який час самостійно регулювати подачу тепла до їхніх житлових будинків — підприємство не створює цьому перепон. І ті полтавці, які вважали, що їм достатньо комфортно й без централізованого опалення, так і робили. Як наслідок, плата за послугу за цей період буде відповідати фактично спожитому обсягу теплової енергії. 

Найпоширеніша причина нарікань на якість послуги з централізованого теплопостачання — самовільне втручання мешканців в роботу внутрішньобудинкової системи опалення

— Чи були звернення споживачів на адресу підприємства з наріканнями на якість послуг із опалення та постачання гарячої води? 

— На балансі підприємства 93 котельні в Полтаві й 4 районних центрах, понад 220 кілометрів теплових розподільчих мереж опалення та гарячого водопостачання. Зрозуміло, таке велике господарство не може працювати взагалі без аварійних ситуацій. Протягом опалювального періоду ми ліквідували 47 поривів теплових мереж. Але завдяки оперативним кваліфікованим діям обслуговуючого персоналу вони були усунені в терміни, що не перевищують зазначених у нормативних документах, і не призвели до суттєвого зниження якості послуг із централізованого опалення й постачання гарячої води. А загалом щодо кількості звернень наших споживачів на адресу підприємства опалювальний сезон 2017—2018 років мало чим відрізнявся від попередніх. Якщо виникали нарікання на якість послуг, фахівці підприємства спільно з балансоутримувачами проводили перевірки звернень та ретельний аналіз причин виникнення скарг. Споживачам, у яких зафіксовані відхилення від норм, виконані перерахунки, тож у результаті вони не заплатять більше. Аналіз звернень переконливо свідчить, що найчастіше причиною нарікань на якість послуги з централізованого теплопостачання було самовільне втручання мешканців в роботу внутрішньобудинкової системи опалення. На жаль, при виконанні ремонтів мешканцями житлових будинків ними вносяться зміни як безпосередньо в їхніх оселях, так і в підвальних приміщеннях. Ліквідація цих недоліків не належить до компетенції «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО», проте ми завжди даємо рекомендації у тому числі і балансоутримувачам, що необхідно зробити, аби відновити якість надаваних підприємством послуг. 

— Торік багато говорилося про наміри вашого підприємства завершити облаштування  житлового фонду Полтави будинковими приладами обліку теплової енергії. Чи вдалося реалізувати задумане та якими будуть наступні кроки в цьому напрямку? 

— Справді, останні три роки ми більше уваги приділяли оснащенню житлового фонду тепловими лічильниками і внаслідок цього змушені були відтермінувати частину заходів із реконструкції та капітального ремонту теплового господарства на невизначений час. І зараз рівень оснащеності житлових багатоповерхівок тепловими лічильниками сягнув 93,7 відсотка. Інакше кажучи, у Полтаві майже 1 150 житлових будинків обладнані лічильниками, а без них лишилися не більше 150. 

— У теплу пору полтавські теплоенергетики активно готуються до наступного опалювального періоду. За якими основними напрямками працюватиме ваше підприємство цього року в рамках підготовчої кампанії та в яку суму коштів плануєте вкластися? 

— Іще наприкінці минулого року на підприємстві був розроблений план заходів з підготовки теплового господарства до опалювального періоду 2018—2019 років. За нашими прогнозами, загальна сума коштів, на яку можемо розраховувати, — майже 30 мільйонів гривень. А може, трохи більше — усе залежатиме від обсягу наданих послуг, а також від рівня розрахунків споживачів. Цьогоріч підприємством основна увага буде приділена заміні теплових розподільчих мереж. Також запланований капітальний ремонт водонагрівного котла ПТВМ-50 на найбільшій у Полтаві котельні по вулиці Ціолковського, 36, яка обслуговує близько 60 тисяч споживачів. Окрім цього, плануємо реконструкцію центральних теплових пунктів, погодозалежної автоматики та систем хімводопідготовки. І, звісно ж, буде виконаний щорічний обов’язковий обсяг профілактичних робіт, передбачених Правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж. Це обстеження й поточний ремонт котлів, насосного обладнання, а також електро- та газовикористовуючого обладнання — коротко кажучи, увесь комплекс робіт, що дасть змогу своєчасно розпочати наступний опалювальний сезон і пройти його без позаштатних ситуацій. Безумовно, запланованих 30 мільйонів гривень недостатньо для проведення масштабних реконструкцій, заміни теплового обладнання (а зношеність основних фондів підприємства на сьогодні перевищує 70 відсотків). І єдиним виходом із цієї ситуації, на мою думку, є залучення зовнішніх коштів. На підприємстві розроблене техніко-економічне обґрунтування співпраці з міжнародними фінансовими організаціями. За нашими розрахунками, підтвердженими висновками експертів, у разі реалізації комплексної реконструкції всього теплового господарства нашого міста вже через 7 років можна вийти навіть на зниження тарифу на централізоване опалення. 

До закінчення травневих свят жодна котельня не буде зупинена

— А чи розпочалися вже роботи з підготовки до наступного опалювального періоду? 

— Так, наступного ж дня після закінчення опалювального сезону 2017—2018 років. На підприємстві розроблений графік підготовки теплового господарства до роботи в наступному опалювальному періоді. Згідно з ним відбудеться планова тимчасова зупинка котелень для проведення їх ремонту. На теплових мережах вже тривають роботи з ревізії запірної арматури. На жаль, обладнання наших котелень не дає можливості провести профілактичний ремонт без його повної зупинки. Її тривалість залежить від потужності котельні та протяжності її теплових розподільчих мереж. Найбільше часу займають гідравлічні випробування останніх. Звісно, в ідеалі їх можна виконати й за добу. Проте оскільки рівень зношеності мереж перевищує 80 відсотків, то після першого випробування можуть виникати пориви, на ліквідацію яких також потрібен час. Тому, скажімо, найбільша в Полтаві котельня на вулиці Ціолковського, 36 буде зупинена на 18 діб — із 29 травня по 15 червня включно. Дахові ж котельні і теплогенераторні, що забезпечують послугами один житловий будинок, зупинятимуться на термін не більше 5 діб.

— Отже, невдовзі в оселях полтавців почне зникати гаряча вода. У яких районах міста варто очікувати призупинення постачання її вже найближчим часом? 

— Графік зупинки котелень на плановий ремонт також розроблений іще наприкінці минулого року й затверджений Полтавським міськвиконкомом. Він розміщений на сайті «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО», а також надрукований у засобах масової інформації. До речі, на сайті підприємства є інтерактивна карта, що вже з середини травня дасть змогу, ввівши адресу, дізнатися, коли у вашому будинку буде відсутня гаряча вода. Окрім цього, попередження про терміни зупинки котелень можна буде знайти і в рахунках на оплату послуг підприємства. Графік зупинки котелень ми намагалися скласти таким чином, щоб на свята люди були з гарячою водою. Тому до закінчення травневих свят жодна котельня зупинена не буде. А далі все відбуватиметься згідно з графіком. 

— Поясніть, чому виникає необхідність зупиняти котельні кожного року. 

— Щорічна зупинка котелень зумовлена тим, що визначений обов’язковий перелік робіт, який на існуючому обладнанні неможливо виконати без його зупинки. Також необхідно зробити повірку приладів комерційного обліку, що встановлені на котельнях підприємства (теплової енергії, газу тощо) — це теж займає певний час. Можливо, у майбутньому після модернізації теплового обладнання та перегляду деяких нормативних актів прийдемо й до того, що для ремонту обладнання котельні зупиняти не доведеться. Є й інший шлях — застосування резервного джерела гарячого водопостачання. Але все це також потребує додаткових коштів. Тож на сьогодні обійтися без зупинки котелень підприємство не може. Та ми постійно намагаємося зменшити терміни такої зупинки. І можемо стверджувати, що є котельні, в яких термін зупинки за останні кілька років зменшився принаймні вдвічі.

Теплопостачальному підприємству заборгували як держава, так і споживачі

— Мабуть, усі пам’ятають, як торік широко обговорювалося питання можливого зриву підготовки теплового господарства до холодів через брак коштів, викликаний несвоєчасними розрахунками держави за надані пільги й субсидії. Тож хотілося б дізнатися, чи виконує держава свої зобов’язання хоча б цього року. 

— На жаль, минулорічна ситуація повторюється знову. Зараз обсяг заборгованості державного бюджету перевищує 126 мільйонів гривень. Без сумніву, це впливає на стан розрахунків підприємства за спожиті енергоносії і істотно зменшує кількість обігових коштів. До того ж хочу зазначити, що існує відчутна заборгованість перед підприємством за отримані послуги і з боку споживачів. Так, на початок квітня) населення Полтави й чотирьох райцентрів, у яких наше підприємство надає послуги, заборгувало за спожиту теплову енергію понад 214 мільйонів гривень. Із них близько 144 мільйони — це заборгованість, що додалася цього року. Мусимо констатувати, що на сьогодні загальний рівень розрахунків населення не перевищує 75 відсотків. Безумовно, він впливає на обсяг виконаних робіт у ході підготовки до холодів. Тому, користуючись нагодою, звертаюся до наших споживачів із проханням терміново розрахуватися за надані підприємством в опалювальному періоді 2017-2018 років послуги — це дасть нам змогу якісно підготуватися до роботи в наступному опалювальному сезоні. 

— Володимире Степановичу, «Полтаватеплоенерго» вже зараз займається підготовкою теплового господарства до наступного опалювального сезону. А хто врешті-решт подбає про підготовку внутрішньобудинкових систем теплопостачання? 

— Мінрегіонбудом затверджені Правила підготовки теплових господарств до роботи в опалювальний період, які є обов’язковими для всіх учасників надання послуги з централізованого теплопостачання. Згідно з ними підготовку внутрішньобудинкових систем повинен здійснювати балансоутримувач житлового будинку, тобто ОСББ, житловобудівельні кооперативи, КП «ЖЕО №2» тощо. А після її завершення має бути проведена перевірка та складений акт готовності системи до роботи в осінньо-зимовий період. У роботі комісії, яка здійснює перевірку, бере участь і представник нашого підприємства, котрий особливу увагу приділяє стану теплової ізоляції внутрішньобудинкової системи теплопостачання, запірної арматури на ній, засобів регулювання, якщо вони є, повірку будинкового теплового лічильника тощо. 

— Коли реалії минулого опалювального сезону іще свіжі в пам’яті, мабуть, потрібно нагадати, що, аби раціонально використовувати теплову енергію, готуватися до холодів має не лише теплопостачальне підприємство, а й самі споживачі. 

— Так, найперше потрібно навчитися дбайливо ставитися до того, що вже є: підтримувати двері, вікна у справному стані. Маємо приклади, коли мешканці житлових будинків за власний кошт відновили порушену теплову ізоляцію трубопроводів. Такі, здавалося б, прості заходи підвищать і якість послуг нашого підприємства, адже тепло не втрачатиметься марно, а суми зменшаться за рахунок дбайливого ставлення до теплової енергії. 

Ганна ЯРОШЕНКО
«Вечірня Полтава»

Друкувати

АКТУАЛЬНО

2023-10-09  
 

«ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО»: 
Про встановлення тарифів підприємства на 2023-2024 рр

Рішенням Полтавської обласної ради № 669 від 28 липня 2023 року «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго», зі змінами, внесеними рішенням №687 від 26 вересня 2023 року, встановлено тарифи на теплову енергію, її виробництво транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, які введено  в дію з 1 жовтня 2023 року.

Тарифи для населення залишаються на рівні тарифів, встановлених у 2021 році. Для категорії " інші споживачі" тариф зменшено,у зв'язку зі зменшенням вартості газу для цієї категорії. З тарифами можна ознайомитись на  офіційному сайті підприємства.

Пресслужба «Полтаватеплоенерго»

Щоб завжди бути у курсі подій на підприємстві і новин від його структурних підрозділів, підписуйтесь на нас у Facebook, Instagram, Viber чи Telegram.
 

КОРИСНО

ОФІЦІЙНО