
Володимир ЧЕРНЯВСЬКИЙ:
«Тільки завдяки нашим споживачам і професіоналізму колективу підприємства ситуація в нашому місті все ж чи не найкраща по Україні»
Уже понад місяць минув, як у Полтаві почався опалювальний сезон. Не секрет, що цьогоріч багато полтавців, з огляду на нові тарифи, чекали його з острахом. Про його перебіг, перспективи та прогнози розповів генеральний директор ПОКВПТГ «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО» Володимир ЧЕРНЯВСЬКИЙ.
— Володимире Олександровичу, опалювальний сезон у розпалі. Як він стартував, що вже можна говорити про його перебіг?

— Робити якісь висновки ще зарано. Що ж стосується підготовки до опалювального періоду 2015-2016 рр., то попри всі складнощі вона пройшла задовільно. Усі заплановані заходи з ремонту теплових мереж і планового ремонту і реконструкції ряду котелень були виконані вчасно та в повному обсязі. Звичайно, хотілося б зробити набагато більше, тим паче, що і фахівці, і сили для цього є. Уже сьогодні у нас готові повні комплекти проектно-кошторисної документації на реконструкцію кількох котелень, що дають змогу хоч із завтрашнього дня починати виконання робіт. Проте проблема не в нашій готовності, а у катастрофічному дефіциті коштів, що нині відчувається особливо гостро. Загальний обсяг коштів, які можуть бути спрямовані на проведення ремонтних робіт і робіт із реконструкції і модернізації, що закладені у тому числі і в чинних на сьогодні тарифах, не змінюється вже багато років. Визначною ж особливістю нашого виробничого життя є те, що переважна кількість обладнання, котре ми використовуємо, — імпортного виробництва. Труби, які ми закуповуємо для ремонту теплових мереж, — українські, але в умовах глобалізації і внутрішнього зростання цін на метал та інші матеріали, — закупівельна спроможність «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО» катастрофічно погіршилася.
Повертаючись до питання про те, яким буде цей опалювальний сезон, скажу так: ми маємо всі підстави розраховувати на те, що він пройде в нормальному, звичному для полтавців режимі.
— Полтава стала одним із перших міст, де почався опалювальний сезон, так?
— Хочу наголосити, що рішення про початок опалювального сезону приймають органи місцевого самоврядування. І виходячи з температурних показників і того, як раптово впав стовпчик термометра, на мою думку, рішення було прийняте дуже своєчасно.
— Скільки коштів цього року було вкладено в ремонти тепломереж і реконструкції котелень, враховуючи, що у «міжсезоння» підприємству вдавалося провести повну реконструкцію двох котелень?
— Ми дуже б хотіли і готові виконувати значно більший обсяг роботи з реконструкції і ремонту, ніж маємо можливість нині. Усіляко намагаємося залучати додаткові кошти для цього. Зокрема, останніх три роки ми активно займаємося залученням коштів Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) на реконструкцію значної частини теплового господарства Полтави. На жаль, через незалежні від нас причини нам поки що не вдалося дійти до підписання кредитних і грантових угод на місцевому рівні. А це позбавляє нас можливості вже наступного року спрямувати ці кошти на реалізацію такого потрібного нашому місту проекту. Нагадаю, мова йде про 24 мільйони євро. Ще 9 грудня минулого року банк погодив видачу нам кредиту на 19 мільйонів євро і п’яти мільйонів євро грантових коштів. Зі свого боку, підприємство повністю опрацювало всі важливі питання і безпосередньо з банком, і з його технічними фахівцями, і з фінансистами, залученими банком для проведення незалежного аудиту. Та, на жаль, ті політичні процеси, які розгорнулися влітку цього року в нашому місті, ще й до сьогодні не дали змоги почати втілення другого у Полтаві міжнародного проекту з реконструкції системи теплопостачання міста. Але ми не втрачаємо надії, що не все ще втрачено і ця затримка є тимчасовою.
Якщо ж говорити про власні кошти, використані підприємством протягом всього року на підтримання теплового господарства у робочому стані та на підготовку до опалювального періоду 2015-2016 рр., то загалом ця сума не перевищує 30 млн гривень. Це ремонт трубопроводів, реконструкція однієї котельні (вул. Уютна, 29), аварійні та планові ремонтні роботи. До того ж, необхідно розуміти, що три роки тому 30 мільйонів гривень — це було майже 3 мільйони євро, нині — майже втричі менше. Звідси і зменшення наших можливостей у реалізації запланованого.
Не обійшлося і без допомоги міжнародних інвесторів. Як ви вже знаєте, цьогоріч була реконструйована котельня по вул. Фрунзе, 48. Там були встановлені сучасні котли з ККД 95%, замінено насосне обладнання, встановлена сучасна система автоматизації, що дає змогу експлуатувати котельню без постійного перебування обслуговуючого персоналу, автоматично підтримуючи температуру теплоносія в залежності від погодних умов. Також було замінено димову трубу, майже всі трубопроводи, і в кожному з дев’яти будинків, підключених до цієї котельні, встановлені індивідуальні теплові пункти (ІТП) — системи автоматичного регулювання температури теплоносія і температури в помешканні споживача залежно від температури зовнішнього повітря. Реалізувати проект з комплексної реконструкції об’єкта теплопостачання допомогли європейські фінансові організації (Північна екологічна фінансова корпорація NEFCO та Шведське агентство з міжнародного розвитку SIDA). Загалом комплексна реконструкція котельні підприємства разом з її інфраструктурою обійшлася у понад 590 тисяч євро (кредитні кошти NEFCO — 235 тисяч євро, грантові кошти фонду SIDA — 235 тисяч євро і власні кошти підприємства — 121 тисяча євро).
— Яка прогнозована економія енергоносіїв і, передусім, природного газу у разі надання послуг споживачам з ІТП?
— Ми очікуємо на показник не менш як 15%.
— Цього року підприємство встановлювало будинкові прилади обліку теплової енергії. Зокрема, ми багато розповідали про роботи щодо їх монтажу у мікрорайоні Левада. На якому етапі нині ці роботи та взагалі скільки всього будинків сьогодні обладнані такими лічильниками?
— Справді, в поточному році ми значно збільшили кількість житлових будинків, мешканці яких розраховуються за спожите тепло за показами лічильника. Якщо на початок 2015 року лише 55 багатоповерхівок були обладнані тепловими лічильниками, то до кінця 2015-го ця цифра наближається до 200. Це зростання зумовлене трьома факторами. З одного боку, ми за власні кошти підприємства встановили 49 лічильників у 42 житлових будинках на Леваді. По-друге, частину будинкових приладів обліку тепла з числа встановлених, але не введених в експлуатацію ще у 2007-2008 роках, на баланс підприємства передало місто. Причина того, що ці лічильники після їх встановлення так і не стали комерційними, проста — числені порушення в проектній документації та недотримання норм при їх встановленні. Цього року за домовленістю з міською владою наше підприємство прийняло їх у власність і самотужки виправило всі згадані вище недоліки. І по-третє, мешканці частини полтавських багатоповерхівок відгукнулися на нашу цьогорічну акцію «Підприємство — громада житлового будинку», в рамках якої ми пропонували мешканцям багатоквартирних житлових будинків не чекати «своєї черги» і самим зібрати кошти та придбати будинковий тепловий лічильник, а підприємство, у свою чергу, власними силами і коштами виготовляло проектну документацію і виконувало монтажні роботи з їх встановлення.
— Чи будуть продовжені ці роботи наступного року?
— Так, ми плануємо продовжити у наступному році встановлення приладів обліку теплової енергії. Скільки їх буде змонтовано і де — поки що йде обговорення. Загальна кількість будинків, що потребують встановлення лічильників, становить понад 1 000. Виходячи із сьогоднішньої вартості і лічильника, і ще більшою мірою всього іншого, що необхідно для фактичного встановлення теплового вузла та його обладнання «антивандальними» засобами, маємо суму, яка коливається у межах 50-70 тисяч гривень на встановлення одного лічильника. Очевидно, що обсяг коштів, необхідних для оснащення всіх будинків лічильниками, перевищує умовних 70 мільйонів гривень. Я вже раніше говорив, що протягом усього календарного року підприємство витратило на всі заходи, на всі 92 котельні, на понад 215 кілометрів теплових мереж (у двотрубному вимірі) майже 30 мільйонів гривень, а вартість лічильників становить понад 70 мільйонів. Зрозуміло, якщо навіть гіпотетично ми витрачали б усі згадані кошти виключно на встановлення лічильників, то і в цьому разі ні за рік, ні за два ми їх не встановимо. Але ж очевидно, що такий авантюрний підхід до витрачання коштів суперечить здоровому глузду. Бо якби ми так зробили, то в деяких споживачів може так скластися, що стоятиме новенький лічильник, але йому просто нічого буде обліковувати. Після чверті століття ігнорування на державному рівні вирішення нагальних проблем ЖКГ і, зокрема, галузі комунальної теплоенергетики стан нашого обладнання, на жаль, такий, що потребує постійних ремонтів, перевірок тощо. Саме тому протягом двох останніх років наше підприємство не втомлюється звертатись і до органів обласної влади, і до міської влади, і до органів місцевого самоврядування тих чотирьох районних центрів, де надаємо свої послуги, з проханням розробляти спільні шляхи щодо розв’язання проблеми з пошуком коштів на встановлення лічильників. Зацікавленість у цьому є спільною.
— А яка наразі ситуація з оплатою населенням послуг за спожите ними тепло? Чи доводиться вдаватися до непопулярних кроків щодо злісних неплатників?
— Число позовів, які ми направляємо щороку до судів, становить кілька тисяч і обмежене воно тільки «пропускною здатністю» юридичного відділу підприємства. Але хочу зауважити, що при цьому нашим найвищим пріоритетом є розсудливий індивідуальний підхід до визначення кола споживачів, стосовно яких позови пред’являються. Якщо людина протягом місяця-двох не сплатила за послуги, ми сподіваємося, що це якийсь тимчасовий збій, і лише нагадуємо про наявну заборгованість та чекаємо, коли проблема вирішиться. Необхідно розуміти, що звернення з позовом до суду про примусове стягнення заборгованості — це вимушений захід, і застосовується він лише тоді, коли інші цивілізовані методи вирішення проблеми з ліквідацією наявної заборгованості не дають жодного результату. Що ж стосується рівня розрахунків, то, користуючись нагодою, я хочу подякувати всім споживачам послуг підприємства за те, що наші торішні побоювання стосовно погіршення платіжної дисципліни полтавців не справдилися. Переважна більшість наших абонентів справно розраховувалася за послуги підприємства. Приємно вразило нас і те, що багато полтавців відгукнулося на рекомендацію нашого підприємства у міжопалювальний період здійснювати так звані авансові платежі. їх метою насамперед було зменшення фінансового навантаження на полтавців у холодну пору року, коли до щомісячних рахунків додається і рахунок на опалення. Разом із тим, багато в чому саме завдячуючи цим платежам нам удалось і якісно підготуватися до опалювального сезону, і пройти міжсезоння без збоїв і затримок у заробітній платі. Та, попри складнощі, тільки завдяки нашим споживачам і професіоналізму колективу підприємства, ситуація в нашому місті все ж чи не найкраща по Україні. Спілкуючись із колегами з інших міст, зайвий раз переконуємось у правильності обраного нашим підприємством шляху на зближення зі своїм споживачем. Загалом же ситуація у галузі комунальної теплоенергетики в інших містах коливається від складної до дуже складної: кількамісячні затримки зарплат, великі затримки з початком опалювального сезону і то лише після значної фінансової допомоги теплопостачальним організаціям з боку місцевої влади.
Якщо говорити про розрахунки населення за спожите тепло, то з початку поточного року, включаючи жовтень, розрахунки полтавців за послуги з централізованого теплопостачання перевищили 100%.
На жаль, у травні цього року тарифи знову піднялися. Їх зростання зумовлене виключно збільшенням вартості енергетичної складової (вартості природного газу та електроенергії - Авт.) і жодним чином не відобразилося на тих коштах, які ми витрачаємо на забезпечення виробничої діяльності. Жодної додаткової копійки коштів на модернізацію, проведення ремонтних робіт та реконструкцію від цього підвищення ми не отримуємо. Як це позначиться на рівні розрахунків наших споживачів, ми поки що не знаємо, адже більшість полтавців тільки минулого тижня отримали перші у цьому сезоні платіжки. Так що робити попередній аналіз щодо того, наскільки змінилася ситуація з розрахунками, ми зможемо тільки в кінці поточного року. Остаточні ж результати стануть відомими лише в січні 2016 року.
— А який стан розрахунків підприємства за енергоносії?
— До опалювального сезону ми підійшли з рекордно низьким боргом за спожитий природний газ. Він становив трохи більш як 20 млн грн, і практично повністю ця заборгованість покривається різницею в тарифах за минулі роки, що не була відшкодована державою нашому підприємству. Зрозуміло, що з початком опалювального сезону, зважаючи, в тому числі, і на касовий розрив між споживанням і нарахуваннями, нині борг починає підвищуватися, але ми не сприймаємо поки що цю ситуацію як критичну і розраховуємо, що згодом завдяки сумлінному ставленню полтавців до питань розрахунків за послуги підприємства ця ситуація вирівняється, і наші розрахунки з газопостачальниками будуть на належному рівні.
— Які нині справи з субсидіями для населення? Чи повертаються державою кошти підприємству?
— Субсидії як механізм функціонують уже багато років. Цьогорічною відмінністю є те, що обсяг нарахування субсидій суттєво зріс. Зважаючи на те, що першим повним у новому опалювальному періоді місяцем буде листопад, то остаточне уявлення стосовно того, які обсяги цих субсидій і за кількістю людей, котрі їх отримують, і за обсягами нарахування ми отримаємо тільки десь наприкінці грудня. На сьогодні говорити можна лише про майже двократне зростання розміру сукупної суми субсидії наших споживачів. Якихось проблем із проведенням розрахунків у взаємозаліковій формі поки що ми не бачимо. Тому будемо сподіватися, що та робота, яку проводять уряд і відповідні міністерства як на рівні держави, так і на рівні областей, не дадуть приводів сумніватись у її ефективності.
Оксана ХАНАС
За матеріалами: |
Обласна щотижнева ГАЗЕТА
«ПОЛТАВСЬКИЙ ВІСНИК» |
Адреса ресурсу: |
http://www.visnyk.poltava.ua/ |